måndag 28 maj 2012

Det Gamla Spinnrockshjulet

 På Väddö träffade jag en man som blev väldigt fascinerad av att jag kunde använda spinnrock. Han hade en liten rest av en sådan i en bod. Mannen är god vän med "Mannen", och det var en ära att få en sådan present. Fram ur den gamla boden kom detta spinnrockshjul som var det enda som fanns kvar av den gamla rocken. Den skall jag göra något av, bestämde jag på ort och ställe.
 Väl hemma införskaffades träknoppar, modell långa. Hål borrades efter mätning och fundering om placering.
Men vad blev det då? En hängare för Handspunnet garn! Den är alltid full! Annars är något i olag!

5 kommentarer:

Cecilia sa...

Det tycker jag var en värdig användning av ett spinnrockshjul! Ser väldigt trevligt ut!

AnJa sa...

Ja, var ska de fina härvorna hänga om inte på ett spinnrockshjul!

solängel sa...

Smart! Undrar om jag inte har kvar mitt gamla spinnrockshjul som jag hittade på "bröggstu-vinn" hemma hos pappa...

Cecilia sa...

Ny bannerbild, det blev ju fint!
Till min lilla prototyp-axelvärmare har jag använt ca 100 g akryl garn. Min "riktiga" sjal är ca 45 cm baktill och 100 cm i framkant efter första nystanet i oblockad form, tänker sticka upp ett nystan till så att den blir STOR!
Blir det bra så tror jag att några provstickar och sedan är det jättekul om ytterligare några så småningom vill ha mönstret, vi kan höras igen längre fram!

Fangoria sa...

Så fint!