onsdag 28 november 2012

Hittade en fin kopparsak!

 På en gammal gård här i Jämtland hittade jag denna fina kopparsak. Den var ganska så svart och luden då..... Nu har den fått en rejäl skurning med varmt vatten, diskmedel och citronsyra, med lite hjälp av en gammal tandborste för att få bort gammal kopparputs.
Gentlemannen som har haft den berättade vad den använts till. Jag har aldrig sett någon sådan och undrar förstås om det är någon mer som vet vad det är?
Jag var bättre förr..... Glömde ta kort på de olika ullsorterna och vara pedagogisk! Men på rullen är en tråd som är spunnet lite ojämnt. Den består av beige Värmlandsull som har färgats gammelrosa, och vit ull från våra får innan Värmlänningarna, Texel/Dalasau. Hittade en påse tvättad ull i förrådet! Hupp! Sedan kardade jag Wensleydaleull, som har olika gul-rosa-lila toner från tidigare färgningar. Det blev en tråd. Så tvinnade jag dem till ett ganska lurvigt och gosigt garn, det är roligt med lite färg och lurv i den mörka novembermånaden. Nu skall jag göra en härva till innan jag tvättar det och ser hur det blir. Så får man se om det kan bli något värmande!

2 kommentarer:

KataM sa...

Åh, vad fin kopparsaken är! Tycker om sådana där gamla saker. Men jag har ingen aning om vad det kan vara. Ringen en bit upp påminner ju om hur gamla kaffepettrar för vedspisar är gjorda. Så... kanske något slags föregångare till varmvattenberedaren?
(Vild gissning)

AnJa sa...

Gubben min gissar på ljusstöpning!