onsdag 2 januari 2013

God Fortsättning önskar Storvätten och hans vänner

 I ett tidigare inlägg visade jag en mystisk rackare med bandage. Bandaget var en lösning för att få skägget på Storvätten att fastna. Näsan är en ticka som har målats röd, han har varit ute i både storm och sträng kyla! Dessutom gillar han både Krus, Must och Glögg. Hatten har fått en påskfjäder i passande grönt, kroppen är av gran med tovat värmande skydd. Han står inne nu och vaktar vårt hus.
Han har en väldig massa undersåtar, spridda över länet! Det var vättar "all over the place" ett tag, eftersom limmet måste torka och vi har på tok för lite limknektar! De handtovade luvorna har fått dekorationer av restgarn i ULL. Ull är ett stort ionslag även på det nya året, och jag lovar att försöka vara lite pedagogisk mellan varven. Många varv har inlett året, en hel del nyspunnet, och igår var jag tvättmaskinsingenjör. Pumpen till vår gamla tvättmaskin lät verkligen som om den hade det svårt på årets första dag. Bara att bryta strömmen och göra rent i pumphus och vad hittade vi där??
En mindre förmögenhet! Två femtioöringar som numera bara är värda metallvärdet, en plastpipa till smörjflaska och en skrapbricka till tiolotter, vilken jag aldrig har sett förr.
Den där tvättmskinen har många år på nacken, den har dessutom gummibälg, och jag har väntat på att den skall gå sönder så mycket tvättat som det har blivit, och centrifugerande av ull.
Den är nu en riktig vän, den går snällt, har en finfin bruksanvisning och var mycket enkel att meka med. Genomtänkt och praktisk. Den är av märket AEG, och jag vet att de gör finfina skruvdragare och borrmaskiner, men visst inte så mycket om deras tvättmaskiner. Jag är en stor fan av Cylindas tvättmaskin UTAN bälg. Nu klappar jag den varje dag och nu skall den få en omgång med vittvätt så att den inte torkar ihop. God Fortsättning!

2 kommentarer:

AnJa sa...

Så läckra vättar!!! De där kommer du att göra dig en förmögenhet på innan nästa jul! Jadu, det är konstigt vad mycket det kan hamna i en tvättmaskin ;-).

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Såna goa gubbar du gjort!
Hemma hos oss har vi gjort en fisksump av en tvättmaskinstrumma, funkar perfekt.
Med hej fr. en gammal kofta