lördag 23 mars 2013

Citron-Passion

 Solsken på burk, det är Lemon Curd. Hur gott som helst med lite grädde. Perfekt till fruktsalladen, men jag äter den även utan. På skorpor och rostat bröd fungerar den också. Jag är ganska lat! Jag har köpt den på burk, de har så trevliga burkar med svart/vita lock, superbra till "finsylt" och annat. En gång förut har jag kokat själv.  Nu hade jag en Citron-frossa och kom på den ljusblå idéen att göra ett kok. Det är inte svårt, och har ni sett, vilken skillnad på färg! Den GULA till höger är hemkokad, av ekologiska citroner. Jag läste på burken vad den köpta innehåller, inget man saknar direkt!
I den hemlagade är det Smör, Citronsaft, Socker och rivet Citronskal. Och, ÄGG, lokalproducerade. Den är rörd med Träslev som är mina favoriter, och kokad på Kökspannan. Och den smakar verkligen helt annorlunda! Citroner är fantastiska, det finns även en  Citronlikör, som gillas, fast likör inte är riktigt min grej. Det skall vi också testa att göra själva. Fast "starkvarorna" köps in, från säkert håll. Skal och alkohol skall stå och dra i en vecka, på måndag är det steg två i tillverkningen. I likörer är det förvånansvärt mycket kemikalier av olika slag. Undrar vad munkarna skulle tycka om det, för faktum är att många likörer såg dagens ljus i olika kloster. Förmodligen var nunnorna portade från tillverkning, jag vet faktiskt inte, men flaskan med hasselnötslikör liknar helt klart en munk. Ekologiskt vin är inte heller en dålig idé om man gillar vin, vinodlingar besprutas en hel del, både jord och frukt. Och Paprikafrön har jag satt förresten, av en spetspaprika, söt och god. Paprika sprutas något otroligt i odlingarna, finns det svenska odlare av paprika, någon som vet?
Förra lördagen hade vi besök av döttrarna mina. Langos stod på menyn och mannen fick en häftig Vårbukett! Den doftar fortfarande fantastiskt!
Idag har vi fått fem lamm, och sprungit många, många steg. Nu blir det lite spinnrock om jag kan hålla ögonen uppe.

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Lemon curd är fantastiskt i tårtor, också; mandel eller nötbotten, lemoncurd, jordgubbar och grädde...mmmm....
Det skulle kunna vara en kul utmaning; se om man själv kan åstadkomma allt man vill äta. Går det inte så är det kanske ett tecken på att det inte borde ätas?
Underbar blombukett, sådana kan lysa upp ett helt rum!

fale artut sa...

Precis! Här köps nog ingen mera av den varan. Det är en spännande idé, att göra själv det man vill äta.

Heidi sa...

Paprikorna kräver väldigt mycket energi också då de odlas i växthus, i Nederländerna tror jag, året runt. Jag kommer inte ihåg summan, men det var ofantlig mängd!

fale artut sa...

Jag köpte faktiskt svenska morötter, framför Ekologiska från Holland. Holland låter inte så värst Ekologiskt i mina öron. Tomaterna från Spanien är mera klimatsmarta enligt någon klok en på teve. På vintern är de inte mycket att ha över huvud taget, då är det drivhus överallt och ingen smak. Tomatplantorna är uppe här, lite vår har vi!