söndag 2 juni 2013

Det här med färg......

Det är roligt med färg! En gång för länge sedan tillbringade jag fyra veckor i ett jättehus med långa korridorer och många plan. Mycket var mörkbrunt, som dörrar och lister, och ganska torftigt i sin färgsättning.
Men det gjorde inte så mycket. Värre var det på planet längst ner, där var det orange dörrar, och min hjärna sade bara NEJ.
Orange i små doser kan vara upplyftande, men då var det alldeles för mycket.
Och så kan jag känna ibland. Det får inte vara för många intryck.
När man skall måla hus är det verkligen jättesvårt!
Vi hittade ett finfint hus för många år sedan, i en vacker blå färg. Den blå färgen ville vi ha, och jag letade och frågade som attan för att få fram färgkoden.
Det lyckades, och färg köptes in. Vi började måla på något litet, för att se hur färgen tog sig ut.
Vacker, ja, men inte på vårt hus. Det hade blivit en lysande prick av alltihopa. Det blev "smörgrönt" i stället.
Det är roligt med hus, och roligt med foto. Här är en bild på ett förråd från en liten utflykt, nymålat, med bryggsmörja som doftar tjära, lätt färgsatt i en gråaktig ton. Som den vackraste Värmlandsull i grått.....
Skulle kanske bli intetsägande, men med de blå detaljerna lyser det lite lagom, och är ändå vilsamt. Tänkte jag, när jag såg kortet hemma.
Bara lite om mina färgfunderingar!

Bryggsmörja, finns i olika nyanser, ofärgad blir det guldbrunt. Innehåller Tjära, Linolja och Terpentin.
Pensel behöver inte rengöras, den torkar inte ihop, det doftar gott. Kan användas att måla på annan färg i vissa fall, men torkar då sämre. Hör med återförsäljare för råd. Finna bland annat på KULTURARVET, Östersund.
Det blå är kulören Siljanblå, "vanlig" färg.

Inga kommentarer: