torsdag 20 juni 2013

Extra blå

Extra blå är den lilla penséen som har frösått sig själv och hamnat i en gammal gryta som målats med Hammerit. Det är en vacker färg, men hur färgar man den?
 Inte vet jag, men så här har jag gjort ett försök. Man behöver ju såklart blått. Men det räcker inte. Jag tog lite cerise också, och lite svart. Blandade, och tittade, blandade igen.
 I påsen ser det ut så här. Nu får den ligga tills i morgon, jag färgade igår. Jeaba kallvattenfärg och sjövatten. Vårullen är inte lika ren som höstullen, det blir varmt av processen med ammoniaken som finns naturligt i ullen när den ligger i solen..
En påsen med rödaktig färg, en med grön/gula-toner, och en mot turkos.
I morgon skall det förhoppningsvis tvättas. Då kan man se hur det blir.
En skön helg och midsommar önskar jag er!

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Spännande med den där färgningen!
Ibland känns det som om de där självsådda får lite mindre storlek men desto mer färg, kanske är det en signal till oss? Odla sådant som odlar sig själv! :-)
En härlig midsommar önskar jag dig och din familj invid er sjö! :-)

metamorphosis sa...

Åh, så roligt och spännande, både att hittat en ullkamrat på Gotland och att färga! :)

Önskar er en fin midsommar ni med!

frisky frog sa...

Det blir säkert jättefint. =)
/Trevlig midsommar!