måndag 29 juli 2013

Kaffekokning

 Det är fantastiskt härligt att sitta ute på en tjock ullmatta och ha pic-nic! Det gör vi så ofta det går. Men först måste man ju koka kaffe. Det går ju ganska fort. Jag lovade mannen att fixa fika och jag satte kaffepannan på plattan, inte vår vanliga, utan en gammeldags platta. Så skulle jag ordna lite detaljer, som att lägga ut ullmattan på rätt plats i skuggan, som ju går fort. När jag kom in igen så lät det så konstigt, det väste, fräste och puttrade. Jag trodde att jag hade satt på fel platta och glömt någon plastbunke på den.
Nä. Åh nej! Kaffet kokade i höga C. Jag hade av någon anledning vänt pipen på kaffehurran UTÅT. Spisen är inte så stor, pipen nådde långt fram, och kaffet ännu längre fram. Köket är mycket litet och golvet lutar lite. Där rann det kaffe. Det står även en kökspall intill spisen om man vill komma upp sig lite i världen, där fanns det också kaffe. Ugnsluckan har hål högst upp mellan inner- och ytterglas, så värdelöst! Kaffesump mellan glasen, kaffesump på luckan, på vreden, runt plattorna, men inte så mycket, synd att jag vände pipen åt fel håll. När jag drog ut lådan under ugnen rann det kaffe även där, på väggen och på golvet runt spisen var det också kaffe. Störst bekymmer vållade sumpen, för den är svårtorkad! Mannen var som tur var inne i ett eget projekt och märkte inte hur lång tid det tog på detta ruskiga kafé, som har stängt för säsongen, året.....
Mattan i ull är det beige-bruna på bilden. En handduk för bad har det blivit av en stor bit rosa frotté från lagret, kantad med romantiska sommarblommor i bomullstyg. Behövdes efter kaffekoket....
I burken har det varit choklad tror jag, den passar perfekt för tygsax och andra bra saker.
 Läcker lack på en besökande lastbil, med personal. Tack för besöket P och K!

2 kommentarer:

AnJa sa...

Oj, så mycket onödigt städande det kan bli. Jag lägger aldrig i kaffet från början för det där skulle säkert hända mig titt som tätt...

MrsUniversum sa...

Ursäkta att jag skrattar gott åt missödet, men det var väl berättat. Var glad över att det inte var en infälld glashäll under pannan! Då hade inget fångats upp av den underbara kanten på spisen
Här kokar vi numera alltid kaffet. För det blir så gott tycker vi...
Pic-nic var en härlig idé.