söndag 11 augusti 2013

Gamla saker

 Här är en bild på verktyget jag berättade om i förra inlägget. Nu har jag fått ett namn på den, men det vore  roligt med fler förslag.
 Äntligen har squashen börjat ge skörd, gott för magen med lite grädde och västerbottenost på. Den går att ha i sallader, gratänger, soppor och röror. Även i bröd har jag läst att man kan använda den.
 Närbild på verktyget som har kopparfärgad topp.
En gammal våg med två skalor i finfin design, modell äldre. Någon som vet hur gammal den kan vara?
Förslag på namn på det gamla verktyget är Gängtapp, att göra gängor i trä med, för träskruv oftast.
Jag har fått ett namn vars ägare jag skall ta kontakt med , för mera upplysningar.
Vågen ser jag ingen märkning på, men skicket är fint!

3 kommentarer:

Ullemor sa...

Hej igen! Om du tittar riktigt noga på vågen hittar du kanske en tillverkare?
Verktyget du visar på bild kan vara en borr av något slag, kanske för tunnor med flytande varor eller smör. Eller, hemska tanke, ett sånt där verktyg man använde när kreatur fått alltför uppsvälld mage av gaser?! Har hört historier om beslutsamma personer som gjort hål i magen på det stackars djuret i såna fall, vet inte om det är sant. Ullemor

JOHAN sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
JOHAN sa...

Hej! Vet du något mer om vågen? Har precis likadan här hemma. Uppskattar svar.