onsdag 15 oktober 2014

Höstfägring, gnäll och mandelpotatis

 Hösten har fantastiska färger! Som en fackla stod den där och brann, Aronian. Det är roligt att måla naturen med olika växter, ibland ser man något som verkligen passar ihop. Aronian blir ceriseröd, står fint med gröna granar, silvrigt grå silverbuske, vita björkstammar och vatten som bakgrund. Nu har alla löven hamnat på backen, tur att jag hann fånga färgerna.
 Svartkålen, den står vackert mörkgrön som om ingenting har hänt. Jag hade hälften av dem i lådor och gjorde misstaget att ta bort odlingsväven. De blev överfulla med kålflugans larver och hur jag än har plockat så vann de till slut, och jag tog bort alltihopa. Andra hälften har stått på friland, de blev inte lika angripna. De har haft rädisor och majrovor som grannar och kanske hjälpte de upp, fler att angripa. Igår skördade jag en halv bärkasse, stekte hälften med rimmat fläsk, zucchini, tomat, morot, lök, vitlök, några kalla kokta potatisar, egenodlad torkad basilika, örtsalt och peppar. Till det en jättesallad, och pesto att ringla över. En riktig höstmåltid.
Nedanför vårt hus går den gamla vägen mot staden. Här är mycket sparsamt med trafik, enstaka bilar nu och då. Ganska populär för promenader, och jag blev lite sugen på att sätta hit en bänk! Här röjer vi lite när vi har tid och ork, så att det syns mera av vattnet, och för att släppa in ljus och luft.
För övrigt kan jag berätta att mössen föredrar mandelpotatis. 6 stycken har vi fångat i vår jordkällare. Idag skall jag hämta enris för att göra det mindre trivsamt. Vi har Asterix och Mandel, morötter, rödbetor och kålrötter. Det är mandeln som går mest, 99%. God smak har de i vart fall. Mandelpotatis har vi inte haft på tio år, de trivdes inte där vi bodde förut. Fast det var ju inte mössen vi tänkte på i första hand när vi satte dem....

Dagens surströmming: Den går till de reklamskapare som fotograferar kök/bad, som vi sedan tror att vi vill ha. Missförstå mig rätt. Kök är viktigt, kök är husets hjärta. idag tittade jag i en tidning för husägare. På en bild fanns ett kök, fullt av skåp, kaklade väggar, köksö, tre stora industrilampor över en bänk. Låter väl inte så dumt?
Nej, det kan ju vara bra så långt. Men något i bilden var helt fel. Det tog en stund innan jag såg det.
Damen i köket hade  underskåpen i helt normal höjd. Så långt allt väl. Hon hade massor av överskåp på en kaklad vägg, det kan väl också fungera. men skåpen satt ovanför ögonhöjd, och jag gissar att hon inte är under 1,65. Överskåpen har fem hyllor, de måste vara hur höga som helst, gissar på en meter. Skåpen går inte upp i taket, det kanske är ett sånt där hus med 6 meter i tak vad vet jag. Alla de där sakerna i skåpen, hur får man  tag på dem om man är drygt 1,50? Vem städar ovanpå skåpen? Och visst  är det bra med många skåp, men hur mycket saker behöver man? Och att ha tusen skåp men tre saker i varje kan inte vara vettigt.
Vad är jag då ute efter? Jo, reklam för vettiga saker, det skall vara flexibelt, långsiktig, anpassat efter de behov man har. Om man är lite "annars", och tyvärr inte blir yngre, så inser man att de där stolarna, som är så populära, lite högre, för att passa köksön och bänkarna som man skall sitta vid. De är inte för barn och folk som är, just, lite annars. Köket skall vara varmt, personligt, skönt för själen och kroppen, en plats för Livet, med allt vad det innebär. Många som tittar på hus tror att man måste riva ut det gamla köket, som fungerar, för att man tror att så skall det vara. Det är dyyyyrt med kök, det är dyyyyrt med bad, och det är ett väldigt slösande i detta tänk. Långa duschar slukar varmvatten, hemmaspa likaså, dessutom förhöjs risken för vattenskador. Man kan se bilder på flera tvättställ och flera duschar i samma utrymme, som om det är vanligt med 8 barn i samma ålder........
Nu låter jag gnällig, men det är för att jag är det!
Det är nyttigt att ha egen brunn, vara utan dusch och tvättmaskin. Att behöva tänka efter ibland.
Man kan ju använda ett utrymme stort som ett helt vardagsrum, hrm, vårt är 16 kvadrat och är nog för litet...... Men himmel och plättar, hur mycket tid vill man vara där? Kan man använda utrymmet bättre? Det är naturligtvis så att man kan vilja ha det så, men det är i alla fall klokt att utgå från sig själv, och sina behov, och hur länge behoven finns.  I USA sätter man ibland in två tvättmaskiner och två spisar i samma hus. Jag har fullt sjå att hålla koll på tre plattor när jag lagar mat. Dessutom brukar inte elen hålla måttet om det är för stora påslag. Och hänga tvätt från en maskin känns rätt lagom, det tar också plats.
Nu är gnällkärringen klar, med en önskan om mera plats för vettigare tänk, på alla fronter.
Har ni något av det ovan, slit det med hälsan, använd det, med gott samvete, och strunta i en gnällig tant!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Väl gnällt, tycker jag. :-)

fale artut sa...

Haha, tack. Jag tror att det ger mersmak med ett mera långsiktigt tänk...och att behoven skall styra, inte de skapade behoven, de ändras så fort.......