söndag 12 april 2015

AprilVÄDER

I tre dygn har det stormat, och på älven kommer isblocken dånande. Det låter hela tiden av vind och isblocken som krockar med fast is intill land på vår sida. När det smälter krasar det lång väg.
Stora isblock, med små klara diamanter ovanpå.
Älven ändrar färg efter ljuset, molnen och vinden.
Hela utloppet från den lilla bäcken blev helt täppt.
Här blåste mössan all världens väg!
När det blåser riktigt hårt har jag svårt att sova på natten, och så har jag en viss förmåga att nästan huka mig i vindbyarna, fast jag är inne. 
Det är mäktigt med väder, och inget kan man påverka. Vi tappar upp vatten så att vi inte blir utan om strömmen skulle gå. Nu är det inte så synd om oss då vi har både bäck och älv i närheten.

Igår hade vi VÅR och var ute hela dagen, 12 grader varmt och solsken. Då passade jag på att dika för det hör våren till, borde nog ha ett par galonbyxor......
Vi hade massor av Bergenia här, med stora tjocka blad. Flera skottkärror fyllde jag och körde bort. I höstas fick jag för mig att minska beståndet å det grövsta. På ett ställe fyllde jag upp med jord och tryckte ned lite lökar, och nu när snön är i sakta försvinnande så kan man se små gröna livsbejakande spjut i myllan. Det känns härligt, fast snön vräker ner just nu.

Inga kommentarer: