torsdag 25 juni 2015

Blommor, blommor och en Jenny

 Det är sent, i blommornas värld. Men de blommar läänge när det är kylskåpskallt! Guckuskorna smyger sig upp, och rätt som det är som blommar de! Man får vara med om man skall hinna se dem
 Alpclematisen är helt blå, och jag har glömt att klippa den. Men den verkar glad ändå! Vild och Vacker!
 Narcisser, de är så trevliga. Och jag gillar särskilt att man kan ha samma blommor här, som i Monets trädgård, eller Tasha Tudors. Det finns många sorter och får på så vis lång blomning. Om man klipper av blommorna när de  vissnat, och låter dem vissna i fred, gödslar lite på hösten, då kan de blir fler, och fler. Sätt dem så att de vissnande bladen göms i annan grönska. Just de här är dubbla, och jag vet inte riktigt, jag tror att jag gillar mindre rufsiga bättre. Fast, kanske de har något när de skiftar i färg på avstånd....
 Gigantiska tulpaner! Fullständigt gigantiska, de största jag har sett faktiskt!
Och vad har människan då gjort?????
 Jo, jag har nog alltid varit fascinerad av textil, färg och skapande. På 1980-talet gick jag flera kurser i vävning, vävde hemma också. Så blev det barn, andras barn och flytt, Livet tog nya banor och snirkliga stigar. Vävstolen försvann, och inte trodde jag att jag någonsin skulle väva igen. Vävböckerna är borta, väv-garnerna likaså. Allt är borta.
Så ringde yngsta dottern, som fick de sista två böckerna, för hon har något i generna....
Mamma, jag har fått en vävstol!
Kul, då sätter vi igång den. Det gjorde vi, och jag minns en hel del, men inte hur kul det var, att väva. Det man inte vill komma ihåg, det förtränger man...
På kupan fanns en fin vävstol, men jag ska väl inte ha någon, så jag tittade inte färdigt, men fin var den. Någon ropade, och minsann, hade han inte en vävstol jag kunde få, fast jag inte skull ha någon. Den var för bred. 180 cm bred! Får inte plats. Men vävskedar och lite annat fanns att ta vara på.
Så såg jag en tom vävstol, på blocket, och långt bort var den. Den heter Jenny,  efter tidigare ägare. Nu är jag inte helt nöjd, men det är en annan femma, och en helt annan historia. Jag kan i vart fall berätta att jag minns en hel del av mina kurser, så det är tydligen något i hjärnan som fungerar.
Vävstolen Jenny har fått ett nytt hem.


4 kommentarer:

frisky frog sa...

Härligt med en Jenny.
Jag har en vävstol, men inte någon plats för den - än.
/Trevlig helg!

Stickorren sa...

Så roligt det låter!

Cecilia sa...

Vackra blommor! Guckosko har jag aldrig sett i verkligheten, märklig blomma.
Grattis till vävstolen! Tänk så mycket vackert du kan väva med hemspunnet inslag.

AnJa sa...

Så vackra blommor!