fredag 24 juli 2015

Rosor och ryska

 Plockar rosenblad från vilda rosor och gör rosen-socker, det doftar ljuvligt. Korgen är så söt, den har jag fått av yngsta dottern. Perfekt att plocka rosenblad och örter i.
Rosensocker: 100 gram rosenblad varvas med 3 dl strösocker i matberedaren. Mixa tills det blir en jämn färg. Bred ut på plåt och rör nu och då så att det torkar. Mortla i omgångar och förvara i glasburk med lock. Används i kakdeg, att strö på filen, eller en smula i en mugg te. Det är bara fantasin som sätter gränser!
Jag har använt olika rosor, vilda och odlade, och fått olika nyanser. Man kan bara stoppa ned näsan och dofta på socker-rosorna, det är härligt.
 Stickar sockar i bomull/ull, de behövs, fast jag går barfota så ofta det går. Det är ju sommar.
Plus fem och tjock dimma i morse.......! Sommar-sockar har kortare skaft än de jag gör annars.
 När det regnar ute kan man göra små runda spolar inne.
 En del av spolpapperen är inte helt nya. Jag har ICAnder-papper, gamla glasspåsar och Ryskt papper med text, båtar och babuschkor!

1 kommentar:

maja sa...

Vad är rosensocker och vad har man det till?