tisdag 8 september 2015

När jag klipper mattrasor.....

 Att sitta ute och klippa trasor har sina fördelar. Man slipper städningen! Med den fina vävstolen, från Glimåkra, som har fått ett nytt hem hos oss, följde det både klippta och oklippta trasor i mängd. Skjortor i flanell är så ljuvliga trasor. Men det skall klippas bort kragar, manschetter, knappribbor, sömmar och knappar. Jag tänker på mamma när hon satt i köket och klippte trasor, alla knapparna som hamnade i hennes knappburk, och de små högarna med trådar och klipp som plockades ihop eftersom. Hon vävde inte själv, men tog ändå tillvara allt som gick, på all vis. Det var bland annat en duktig väverska i Norrbotten som gjorde mycket fina mattor av dem. De kom tillbaka till Jämtland och förgyller tillvaron fortfarande.
 Medan jag klipper händer det andra saker på Torpet.En fin gjuten platta, och en stomme har rests. Jag har för all del varit lite behjälplig... Det är mycket jobb innan det kan fyllas med betong! En ram av lecablock, Grus och sand som skall vara på rätt ställe, armeringsjärn och distanser skall läggas ut. Järn som förstärkning i öppningarna, en form framåt, grus upp mot kanterna för att hålla formen och fukten så att det brinner långsamt.
Puh!Jag tror att jag klipper lite till......

Inga kommentarer: