lördag 17 oktober 2015

Göra eget örtsalt och grönsakssalt


Om man roar sig med att läsa vad som finns i kryddorna vi köper och i buljontärningarna också för all del, så blir man lite fundersam.  Herbamare Örtsalt är ju välkänt. Det har vi använt i många år. Nu när jag har joxat ihop så mycket olika saltblandningar i mixern blev jag så nyfiken på hur det ser UT! Mja, mer Salt än Örter gissar jag på. Assietten har fått en underlig färg men den är faktiskt ren!
Eget Örtsalt som är grönt.
 I trädgården har jag i år fyndat: Vitlök, klyftor, men även blasten är suverän till örtsalt! Samma med annan lökblast, och gräslöken som har haft en fantastisk sommar. Basilika, Timjan, Oregano, Slätbladig persilja, Libbsticka, Tomater, Asiatiska blad av olika slag, Dill, Svartvinbärsblad, Vinblad, Mangold, Zucchini, Morot, Gulbeta, paprika, små broccolibuketter, ärtskidor. Säkert något mera som jag har glömt.
Inköpta torkade citronskal, ekologiska, och stjälkselleri har fått följa med ibland.
 Man blir lätt bortskämd när man gör eget ätbart. Man vill bara ha mer av den varan, och helst inget annat.
Jag har gjort både örtsalt, som då är örtkryddor och eventuellt lök av olika sorter, och
grönsakssalt, med grönsaker, örter och salt, men inte så mycket salt som i färdiga saltblandningar. Grönsakssalt används som buljong.
Jag börjar med att hacka upp det jag vill ha, och hittar, i mindre bitar som körs eftersom i matberedare med kniv. Så tillsätter jag salt, vanligt och grovt, och kör en stund till, det blir som en grön massa. Den lägger jag i formar och på brickor som klätts med smörpapper i två lager. Nu när vi eldar varje dag så får de gå ut och in ur ugnen så att brickorna blir lite varma, men helst inte över 50 grader, då kan det bli brunt. Annars kan man torka i rumstemperatur, på eftervärme i vanlig ugn, med luckan lite öppen för fukten. Ibland torkar jag färdigt i en grönsaks-tork med smörpapper på ollorna, men inte förrän den värsta fukten har försvunnit. Tidigare på säsongen kan man torka ute i Guds fria natur. När man har mycket grönsaker blir det ofta mer vätska och den kan man försiktigt ösa bort så torkar det fortare. Sist kör jag härligheten igen i matberedaren eller mortlar. Förvaras torrt.

1 kommentar:

Annorlunda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.