tisdag 6 oktober 2015

Rosa Bandet och gamla vävskedar

 Jag skulle ju väva disktrasor på den tomma John A Thulin, som jag kallar för Märta, men när varpen kom på tyckte yngsta dottern att den var så söt... Det tyckte även jag. Jag gjorde om lite och nu blir det långa rosa band, det är ungefär 8 meter varp. Varpen är i lin 16/2, och inslaget varierar i grovlek men består av lin. Jag tänker mig mindre handdukar eller kanske någon duk eller löpare. Färdigt mått är ungefär 30 cm brett. Jag har bara en sked till denna, 50/10, så man får anpassa sig lite.
 I min släkt finns mycket textilt arv, det var av nöden tvunget om man skulle ha något. Jag har mormors, och förmodligen även mammas farmors, vävskedar, helt i trä.
Ordentligt märkta är några av dem, de var värdefulla redan då.

2 kommentarer:

AnJa sa...

Annars är ju vävda disktrasor det bästa man kan ha! De håller ju hur länge som helst och kan tvättas tusen (kanske) gånger :-)

fale artut sa...

Det blir vävda disktrasor senare, med en inte fullt lika söt varp!