måndag 7 mars 2016

Krukmakare och Renvarning

 Nu är de första fröna satta! Jag har för första gången gjort krukor av tidningspapper och planterat i, direkt från fröpåsen. I fjol satte jag de små plantorna i såna krukor, men nu tänkte jag ta saken ett steg längre, och slippa störa dem i sin utveckling.......Denna har jag köpt hos Runåbergs fröer, om jag inte mins fel.
 I går var det ett himla liv här ute, det ropades, och kördes skoter, det hördes väl från huset. Vid vår infart har det kommit upp skyltar och sopsäckar som varnar för ren, och med skotrar så driver samerna sina renar mot platser att hitta mat på. De hade samlat en stor flock längre ner på älven för någon dag sedan.
Så här kan det se ut när samer och renar är i farten, eller har varit. Spår av olika slag, huller om buller. Ett exotiskt inslag i vardagen.

3 kommentarer:

AnJa sa...

Det är häftigt med renar tycker jag! Som du säger exotiskt! De flesta är ju bara less på att vi ska behöva ha renarna vid kusten på vintern men jag tycker det är läckert, jag får ju inget förstört av dem...
Dock, så har det varit stora problem i år ett par mil söderut att det hela tiden varit mycket ren ute på E4. Det är ju inte lika trevligt varken för bilister eller djur.

fale artut sa...

Nej, det har varit en besvärlig vinter även för renarna. De har svårt att hitta mat när det är is på marken under snön. Salt på vägarna är lockande, och på många ställen är man inte vana renarnas beteende. Ser man en ren så finns ofta en hel flock som kan komma vällande över vägen, och inte hjälper det att tuta. Man skall skälla som en hund säger de samer vi har haft kontakt med. Likafullt tycker jag att det är klokt att informera som man har gjort nu i vinter, att sopsäckar vid vägkanterna är varning för ren, och hur de gärna håller sig i vägkanterna och näst intill. Jag hoppas att det blir färre olyckor med renar och fordon inblandade. Här är det också så isigt på vägarna att det är svårt att få stopp. Håller tummen!

Viola_T sa...

Trevlig inställning till renar och renskötsel. Gillar´t!