tisdag 12 april 2016

Vill inte sova bort tiden

 Mornarna är fantastiska här vid älven! Solen går upp tidigt, och när jag kommer ner och se detta vill jag inte sova mera! Detta är vid halvsex-snåret.
 Ett nytt grepp har tagits, en odlingslampa hänger ovanför bänken i tvättstugan. Då slipper jag ha plantor i hela huset. Lite senare får jag ha några i fönstren, de växer fint och blir fler och fler, som vill ha mera plats. Tomater, paprika, kryddörter, och 1 chiliplanta. Det är flera sorters tomater och nu skall jag se vilka som passar bäst i vårt klimat. Lampan heter Quattro 30W, och är inte gratis, men mångsidig, och mycket fint konstruerad. Den brukar få lysa under två perioder/dag.
 När jag vaknar ser jag rakt ut genom takfönstret i den lilla "hallen" utanför sovrummet. Vi har även ett fönster till vänster i själva sovrummet, och där drar jag inte heller ner någon gardin. Där är det spetsgardiner så att man ser himlen och träden, på natten ser jag stjärnorna vid klart väder. Förr ville jag dra för gardinerna för att få mörkare, nu vill jag se ut så mycket jag kan. Snart vaknar man väldigt tidigt och undrar varför mannen har tänt lyset i sovrummet..........
 Vårkänslorna är här för att stanna! Det var stor sorg förra sommaren, de svalaste och skönaste shortsen har blivit så tunnslitna att de knappt höll ihop. Nu skall jag sy ett par nya har jag tänkt, och snål som jag är så skall jag återbruka det som går.

Utsikten från Ladugårdbotten!

Inga kommentarer: