söndag 4 september 2016

När man bor i Regnbågs-landet

 Jag har aldrig sett så många regnbågar, och så skarpa, som i sommar. Och precis här går den ner, i älven. Måste vara ett bra ställe att bo på!
 Nu när det höstar till sig så väver jag på så att jag kan klippa ner väven och plocka ut skeden, den får inte rosta. Då vi tvättade mattor hängde vi upp dem här uppe för sluttorkning, då det regnar av och till, eller nu och då.
 Nu börjar tomaterna mogna och jag tar in eftersom så att alla hinner bli så stora som möjligt. Det ser mycket bättre ut än förra året då det knappt blev några. Barnbarnet L tycker att det är underbara med djungel i växthuset.
En bomullstuss! Med frön inuti. Men hur gör man något av den? Kan man övervintra plantorna om man har extra ljus?

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Månne man borde bo i älven? Nja, men man kanske kan dyka efter guldkrukan...
Fint att följa årstider, inte enbart med sådd och skörd utan med saker som vävskedar och sysslor. Tror att det kan ge god struktur till livet. I stan gör man ju allt jämt, liksom men i stugan har jag mer tidsbundna sysslor med röjsåg och så.
Roligt med bomullen!
Jag tänker försöka övervintra mina i stugan. Där är nog större chans än i stan. Klippte ned dem efter skörd och så får de stå så ljust som möjligt och frostfritt.

fale artut sa...

Då testar jag också att övervintra några, de ser så fina ut!Struktur är bra grejor, både här och där!

AnJa sa...

Njuter av att följa dina årstider! Även här har regnbågarna varit så skarpa i år!