tisdag 10 januari 2017

Metervara av Lin och julmattor

 På årets sista dag, förmiddagen, vävde jag ner linvarpen. En fin rulle blev det. Den ligger hoprullad som ovan, för på eftermiddagen blev jag sjuk, så det har inte hänt någonting mera. Doftkruset har vi eldat i, med Vita blomman från Föllinge som doftessens.
 Väven är lite grov, varp 16/2 och fint lingarn, men lite grövre som inslag på sista biten, och på en del är det ett ganska grovt ljusare inslag. Någon dag skall jag ta mig an den och se vad den vill bli. Den är inte så bred, 23 cm tror jag.
 Vi har plockat bort en del av julen, men mattorna får vara kvar ett bra tag. Jag vävde först en, och använde senare den som förlaga till nr2.
De ligger som ett L i köket.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Fin rulle!
Doftlyktor är trevligt, doftljus kan däremot bli lite starkt.

AnJa sa...

Tycker om färgerna i den väven! Så synd att ni inte är krya. Jag ska ta mig an julen idag och förpassa den upp till julgarderoben igen. Skönt! Förstår att du behåller mattorna framme. Ser finfina ut att sätta fötterna på :-).

fale artut sa...

Om man sjuk så sällan som vi så får man kanske vara det rejält, men det är ju så tråkigt och tröttsamt. Men vi kommer igen!