fredag 27 januari 2017

Vår i luften och Borta bra......

...... men hemma bäst. Jag gillar att se hur det är på andra ställen, visst är det fantastiskt att det finns så många tv-program som visar hur livet kan levas och se ut i andra länder. Någonstans bor det en nyfiken rackare som gärna skulle vilja veta mera om citrusträd, vingårdar, olivodlingar och lavendelplockning. Se hur livet är, vardagen, doften, köken, maten och språket Men jag kan nog inte tänka mig att flytta, att lära mig allt som behövs, och lämna det som är en del av mig. Resa i fantasin är något helt annat, och då är men hemma i ett nafs. Det är inte heta stränder jag tänker på, det är inte shoppingen, utan ett liv med det som är annorlunda, kulturen, klimatet, upplevelsen av det som är vardag just där. Byggnaderna, det är så fascinerande med byggnader. När vi var skruttiga i början på året och några veckor framåt tittade vi stundvis på TV, då blev det program med hus, renoveringar och bygge, The coroner som är en naturskön serie på kanal 4, och En plats på landet. Lättsamt för ögat och trevligt för själen.
Här i Sverige passar det bra att sticka sockar, en tråd tvåtrådigt ullgarn av Värmlandsfår och en tråd flerfärgat sockgarn, det blir goa sockar som värmer skönt och är starka, Stoppa sockar har jag gjort i parti och minut under tiden som influensadrabbad, det var ungefär det som fungerade i huvudet, och se på bilderna i tidningar och böcker. Men nu är vi på gång, i sakta mak.

I morse såg det ut så här, vid klockan 8 kommer ljuset så att det är någorlunda ljust, och fram till fyra är det helt OK. 8 timmar, visst går det framåt?
Då köper man lite virke och tittar över lagret med frön, det är allt LITE VÅR I LUFTEN!

3 kommentarer:

AnJa sa...

Ja, den här tiden på året händer det mycket häruppe! Och som den sjusovare jag varit nu några veckor är det ljust redan när jag stiger upp!

Det är så roligt att titta på reseprogram, naturprogram och mat/kultur från andra länder. Jag sitter ofta och säger dit vill jag åka. Men precis som du är jag så bekväm med hemma att det räcker med tv och filmer. Många gör ju sina "bucket list" nu, där de listar allt de ska göra och se innan de dör. Jag vet nog bara ett ställe som jag riktigt gärna vill åka till och det är Island! Kanske en tur i en luftballong kunde hamna på listan åxå, men dom skulle nog få droga mig bra mycket för att jag skulle våga kliva i. Sedan skulle jag även gärna hälsa på hos Mandelmanns. Våra nya favoriter. Ha en fin helg!

Cecilia sa...

Ja, borta bra men hemma bäst!
Igår blev maken plötsligt sugen på att resa till England och det kändes inte alls lockande för mig. Jag vill vara hemma i lägenheten eller hemma i stugan. Och så är det ju det med resandet också, flyg eller båt, miljöonödigt är det.
Grand designs brukar jag titta på när jag är i behov av TV.
Skönt att ni hämtar er och ljuset är härligt!

KataM sa...

Visst är det härligt när ljuset återvänder och det börjar klia i odlarfingrarna.

Jag har aldrig varit så jätteförtjust i att resa, även om jag gjort det en del tidigare i livet. Roligast med resor tycker jag är att få se andra naturtyper, annat växt- och djurliv. Gjorde några resor till södra Europa för femton - tjugo år sedan och hade en medelhavsflora som ständig följeslagare. Gick omkring i ensamhet både i naturen och i botaniska trädgårdar och upplevde upptäckandets glädje. DET tyckte jag mycket om.

Jag håller med AnJa, skulle gärna åka till Island och ta en tur med ballong. Och så har jag ju min barndomsdröm om den där månresan. :-) Helt ouppnåeligt, så klart. Tur är väl det, för om jag faktiskt fick chansen vet jag inte om jag skulle våga, och om jag tackade nej, skulle jag nog ångra mig resten av livet. Vissa val är det skönt att slippa göra...