söndag 25 juni 2017

Livet med höns

 Under sittpinnarna som skall passa till hönsen när de är vuxna finns ett utrymme med nätdörrar. Där har vi kycklingarna som nu är tre veckor och behöver lite värme. När man städar där får man gå ner på knä, och då kan man bli klätterställning för de större kycklingarna, som är mer höns än kycklingar i mina ögon. Det är två tuppar och tre hönor, och att könsbestämma höns är inte så lätt. Nu har de kammar i olika färger så det stämmer nog. Jag trodde ju att det var fem hönor och beställde fler ägg som gav två kycklingar. Könet på dessa vet jag inte, men det kan ändå vara klokt att ha från två besättningar. Welsumer-hönsen är hittills mycket trevliga, och så vackra.
 Tanken är att de skall veta vilka som är husse och matte och att de skall veta var hemma är. Hönsbyxor har jag aldrig haft förr men dessa har fått bli det. Det finns mycket att utforska och picka på, knappar och fickor, fläckar av olika slag, och kanske lite spån! Det är inte så mycket flärd i hönshuset! Frisyren har helt gått åt fanders då det regnar och blåser hela tiden, jag har ju annars sovit med papiljotter och gjort mig vackrare som vanligt................... Eller inte.
 De minsta är nu tre veckor och fulla av liv och lust.
 Den gråblå är av rasen Bjurholmshöns, De får fjädrar tidigt och ser nu släta och ganska runda ut. De är sex till antalet. Det finns också två Welsumer, och en Maran, så är det två stycken Mechelen, De två sista raserna är stora höns. De har en annan framtoning, är mer "upprätta" har grova lår och stora fötter med fjädrar på. De är ganska framfusiga när det gäller mat. Dock tycker jag att gruppen fungerar bra, bara man ser till att det finns nog många ät-platser. Som med får ungefär.
De ställer till det, sprider spån överallt och särskilt i maten. De älskar "hönsgröt" som kokas på potatis som jag skalar ner med potatisskalare, kokar långsamt och delar potatisremsorna i bitar, tillsätter lite havregryn som får svälla, och så får den svalna. Den håller sig  i kylskåpet till nästa dag, så varannan dag blir det ett kok. Fast de sprider spån i den när de äter så får de upp all gröt och bara spånet blir kvar. Fantastiskt! All torkad grönkål har de ätit upp. I veckan skördade vi första grönkålen, härligt! Kokta stjälkar av inte alltför stora blad, med smör och örtsalt är jättegott. favoritsorten just nu är Russian Red, vacker, god, och snäll! Ger blad länge och ger inte upp fast det kommer bosättrae och äter på dem. I år har jag täckt den med kålnät, en larv har jag hittat hittills.De gillar nog inte vädret, regn och plus 8 grader.......

2 kommentarer:

Cecilia sa...

De äxer så dt knSkar, ju! Bra med olika byxor till olika göromål, då kan det bli som det blir och man behöver tvätta mindre ofta! ( Jag tycker att du är fin i håret, precis som du är, på bilderna!)

fale artut sa...

Du måste ha ett hjärta av GULD! Men de växer otroligt, måste vara pärgröten............!