lördag 19 augusti 2017

Man får skynda sig mellan skurarna

 Det regnar fortfarande nästan varje dag. Nu öser det ner. Man får passa på när det är någorlunda torrt, om man vill plocka in något. Jordgubbar gillar inte blött väder, vi har fått slänga en hel del som blivit bruna och dåliga. De som är halvskapliga får hönsen, och de fina äter vi upp med välbehag. Det blir nog mera jordgubbsplantor, det är fina grejor det. En Gubbe såg ut som en blomma! Smultronen har det som gubbarna, och smaken blir mycket mera om de får sol kan jag säga. Njutbart!
 Jag gjorde en stor laddning med grönsaksröra, jag gillar stora kastruller! Zucchini från egen odling och svenska tomater i tärningar, egenodlad lök och örter, vitlök, olivolja och smör att fräsa i, salt och peppar, och så får det puttra lagom länge. Gott att ha i frysen till grytor, på pizza, i ugn med ost och knäckta ägg till exempel. En del lade vi på hembakad pizza med zucchiniblommor och ost, och faktiskt så öppnade jag en makrillburk i tomat och rafsade över. Före osten. I degen hade jag mest dinkelmjöl för det är väldigt gott.
 Rabatterna är vilda och blommorna får stå för alla insekter som behöver dem. Vad fåglarna har levt på undrar jag, för så lite insekter tror jag aldrig att jag inte har sett....
Bondbönorna har inte så många bönor som de brukar, men fina ändå. Gott, kokta med smör och örtsalt. Borlottobönorna vill ha värme och ingen blåst, det är de prickiga till höger. Jag skördar dem tidigt och kokar dem också.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Precis sådant väder hade vi i går! Jag bar trofast min lille korg med torkande hö in och ut ur regnskyddet. Strålande sol ena minuten, hällregn andra!
Härliga trädgårdsbilder du visar, jag tänker att det är sådant man ska lagra in i kroppen och knoppen nu, när hösten är på väg.
I går kunde jag inte hålla mig, var tvungen att testa vad som fanns under de vajande jordärtsskockplantorna. Alldeles för tidigt men ojojoj så goda de var! Så stort tack för tipset!

AnJa sa...

Dinkelmjöl ska jag lägga på minnet till nästa pizza vi gör. Puttrande röror är himmelskt!