fredag 18 augusti 2017

Sockerärtor i olika färger, behövs det?

 Jag plockar ärtorna ganska tidigt eftersom det är så sent med allting. Om man skall vänta på ärtorna i skidorna växer sig stora så blir det klent med skörd. I år finns det tre färger i odlingarna. Ena sonen tyckte att det var märkligt att odla flera färger när de ändå smakade lika. Hans son och systerson tyckte däremot att det var en mycket god idé! Det är ju så vackert när man går där och plockar och samlar intryck inför den vinter som komma skall.
 Kokta, med smör och örtsalt, mums!
Men vad har du gjort, sade mannen. Han var helt övertygad om att jag tänkte förgifta honom när han såg vattnet efter avslutad kokning. Fyra liter sockerärtor har jag plockat. Lyxigt. Löken är bärgad och det har inte varit lökens år, men får njuta av det som ändå finns. Vitlöken blev däremot riktigt skaplig efter omständigheterna.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Det ser härligt ut och visst är det så, att man kan behöva ladda in synintryck att leva på hela, långa vintern!

KataM sa...

Det där vattnet ser faktiskt ganska giftigt ut. ;-)

Fyra liter sockerärter, det var verkligen inte dåligt! Där ligger jag i lä, men å andra sidan har jag rejält med lök.

fale artut sa...

Jag har ju också petat ner ärtor och bönor överallt, och har en hel del utrymme i odlingarna.
Fint att hitta i frysen! Några liter finns i magarna också.......